Vykurujú váš byt susedia? Po novom sa náklady na vykurovanie rozdelia spravodlivejšie

Vykurujú váš byt susedia? Po novom sa náklady na vykurovanie rozdelia spravodlivejšie

V mnohých bytových domoch majú susedia medzi sebou navzájom jeden nevypovedaný problém, ktorým je vykurovanie. Niektorí “šetria” na kúrení tak, že počas zimy nevykurujú, pretože sú vykurované okolité byty a tým pádom kúriť nemusia. Niektorí susedia tak majú nedoplatky, iní zas preplatky. Aby sa tento problém vyriešil a nedochádzalo k takým rozdielom v energiách pri jednotlivých bytoch, do platnosti prichádza nový systém výpočtu cien tepla v bytovkách.

Spravodlivejší bude tento výpočet najmä pre domácnosti s vyššou spotrebou, pre vlastníkov krajných a rohových bytov, ktorí v podstate vykurujú aj okolité byty a tým pádom za energie platia oveľa viac. Tento systém však prišiel do platnosti už začiatkom tohto roka, no prejaví sa až začiatkom roka 2024, kedy domácnosti dostanú ročné zúčtovanie za náklady na teplo. Niektoré domácnosti však už vedia, aké zmeny vo vyúčtovaní ich čakajú, nakoľko niektoré správcovské spoločnosti túto skutočnosť oznámili vlastníkom nehnuteľností v bytových domoch vopred. Ak tak neurobili, niektorí možno budú prekvapení.

Nový systém už nerozpočítava teplo medzi všetky byty rovným dielom, ako tomu bolo v minulosti. Domácnosti, ktoré šetrili, platili rovnako ako domácnosti, ktoré byty prekurovali a tým pádom nemali motiváciu “šetriť”. V minulosti bolo rozdelenie pevne dané na 60% základná zložka a 40% spotrebná zložka. Jedným z parametrov, ktorý zostal zo “starého” systému, je rozdelenie parametrov vykurovania na základnú a spotrebnú zložku, pričom výška základnej zložky bude mať hodnotu minimálne 30%. Súčasťou nového výpočtu by mal byť aj kontrolný mechanizmus zabezpečujúci riešenie nerovnomerných nákladov medzi jednotlivými bytmi v bytovom dome. Pri priestoroch s vlastným vykurovaním sa základná zložka rozpočíta aj na tie.

Novinka vo výpočtoch tepla pre domácnosti poteší najmä tých, ktorých “teplo” využívali okolité byty. Byt, v ktorom bolo kúrenie vypnuté a bol obklopený bytmi, kde sa vykurovalo, spotreboval teplo vo výške 70% nákladov na teplo v porovnaní s vykurovaným bytom. Vďaka tomu tak teplota v takomto byte neklesla pod 15 až 18 stupňov, čo znamená, že takýto byt by počas zimných mesiacov potreboval vykurovať len minimálne. Nový systém sa tak aspoň priblíži k dosiahnutiu vyrovnania nákladov na vykurovanie v jednotlivých bytových jednotkách.

Ing. Miloš Klenovčan
Autor: Ing. Miloš Klenovčan

Každá nehnuteľnosť je niečím výnimočná - rovnako, ako jej majiteľ. Mojou úlohou je túto výnimočnosť objaviť a nájsť pre nehnuteľnosť nového výnimočného majiteľa.

Pri svojej práci sa snažím v prvom rade porozumieť klientovi, zistiť jeho potreby a spraviť právnu a vecnú analýzu nehnuteľnosti. To je základ pre správne nastavenie celého procesu predaja. Kľúčom k najlepšiemu možnému predaju je (nielen) v realitnom obchode marketing - a keďže marketing je to, čo som vyštudoval a čo ma baví robiť, dosť si ho užívam a je u mňa na poprednom mieste.

Už na začiatku pripravím porovnanie konkurenčných nehnuteľností, čo je spolu so znalosťou cenovej mapy základ pre správne nastavenie predajnej ceny. Predávajúcemu potrebujem zabezpečiť čo najväčší počet záujemcov, aby sme si z nich mohli v ideálnom prípade vybrať najvyhovujúcejšieho kupujúceho.

Ďalším dôležitým bodom je kvalitná príprava a propagácia nehnuteľnosti. Pred nafotením je samozrejmosťou aspoň základný home-staging (úprava interiéru aj exteriéru). Nehnuteľnosti pre mňa fotí profesionálny fotograf, zároveň sa vypracuje 3D sken pre vyhotovenie virtuálnej 3D prehliadky. Pomocou takejto 3D prehliadky dokážem prípadným záujemcom ukázať nehnuteľnosť u mňa v kancelárii, prípadne si ju vedia pozrieť aj priamo z pohodlia ich domova. Takáto prezentácia podstatným spôsobom znižuje počet nevyhovujúcich záujemcov - na osobnú obhliadku sa väčšinou dostavia už iba vážnejší záujemcovia. Štandardom je videoprehliadka a v prípade zaujímavého exteriéru aj letecké zábery dronom. Ak si to nehnuteľnosť vyžaduje, vyhotovuje sa tiež vizualizácia možného budúceho stavu. Celú túto realizáciu mi zabezpečuje profesionálna firma.

Po vyhotovení prezentácií nasleduje samotná propagácia nehnuteľnosti - všetko je pripravené na ukázanie sa svetu a zacielenie na čo najväčšiu cieľovú skupinu klientov. Snažím sa pritom využívať tie najmodernejšie a najúčinnejšie marketingové nástroje. Počas celej kampane mám všetko pod kontrolou a podľa situácie dokážem upravovať stratégiu predaja.

Nasledujú zážitkové obhliadky, rozhovory so záujemcami, jednania o podmienkach predaja s vážnymi záujemcami, riešenie financovania klientov, podpisy zmlúv, zabezpečenie bezpečnej úhrady kúpnej ceny, odovzdanie nehnuteľnosti, zavkladovanie zmeny vlastníka na katastri a asistencia s prepisom energií na nového majiteľa. Celú dokumentáciu namieru pripravuje právnik - špecialista na realitné právo.

Celý proces od začiatku predaja až po úplné ukončenie zabezpečujem tak, aby klient nemal s ničím starosti, nemusel sa o nič starať a aby predaj prebehol bez akéhokoľvek rizika a stresu.

Mojím cieľom je poskytnúť klientom nezabudnuteľný zážitok - nadšený musí byť aj predávajúci, aj kupujúci :-)

Používame cookies na optimalizáciu našich webových stránok a našich služieb. Ďalšie informácie o cookies nájdete tu.

Nastavenie


Stiahnite si zadarmo

AKO NAJLEPŠIE PREDAŤ SVOJU NEHNUTEĽNOSŤ v 7 krokoch

spracovaním osobných údajov