Vecné bremeno pri nehnuteľnostiach – strašiak alebo dobrý pomocník?

Vecné bremeno pri nehnuteľnostiach – strašiak alebo dobrý pomocník?

Na čo slúži vecné bremeno? Dokážeme zistiť, či je na konkrétnej nehnuteľnosti zriadené? Môže ovplyvniť kúpu či predaj nehnuteľnosti? Aj na tieto otázky máme odpoveď.

Vecné bremeno je v podstate obmedzenie vlastníka nehnuteľnosti alebo nehnuteľnej veci, ktorý musí v prospech niekoho iného buď niečo vykonávať, strpieť alebo sa zdržať nejakého konania. Ide napríklad o vecné bremeno doživotného užívania, kedy má majiteľ povinnosť strpieť právo užívania nehnuteľnosti tretej osoby s právom dožitia v danej nehnuteľnosti. Taktiež môže byť na nehnuteľnosti vecné bremeno práva prechodu a prejazdu, prípadne uloženia inžinierských sietí, kedy je vlastník nehnuteľnosti povinný umožniť tretím osobám využívať toto právo a sprístupniť im dané veci.

Pri povinnosti zdržania sa vlastník musí zdržať určitého konania, ktoré vyplýva z povahy napr. pozemku. Naopak povinnosť konania zas prikazuje vlastníkovi vykonávať určité konanie v prospech verejnosti alebo tretích osôb, ktoré taktiež vyplýva z povahy pozemku.

Vecné bremeno môže vzniknúť buď písomnou zmluvou, závetom, dohodou dedičov, rozhodnutím súdu alebo príslušného orgánu, zo zákona alebo výkonom práva. Túto zmluvu uzatvára povinný a oprávnený z vecného bremena, na jej zriadenie je potrebný vklad do katastra nehnuteľností. Ak je vecné bremeno spojené s vlastníctvom nehnuteľnosti (vecné bremeno “in rem”) prechádza na každého ďalšieho vlastníka bez obmedzenej platnosti. Ak je vecné bremeno spojené s osobou (vecné bremeno “in personam”), právo zaniká smrťou danej osoby.

Vecné bremeno môže zaniknúť, no pokiaľ nie, je možné ho zrušiť buď zo zákona, rozhodnutím konkrétneho orgánu, splynutím, uplynutím doby, na ktorú bolo vecné bremeno zriadené, splnením rozväzovacej podmienky alebo premlčaním.

Či už pri zriaďovaní alebo rušení vecného bremena je vždy lepšie kontaktovať odborníkov, ktorí vám s administratívou a právami dokážu poradiť, nakoľko ide nielen o citlivú tému, ale i náročný proces.

Ing. Miloš Klenovčan
Autor: Ing. Miloš Klenovčan

Každá nehnuteľnosť je niečím výnimočná - rovnako, ako jej majiteľ. Mojou úlohou je túto výnimočnosť objaviť a nájsť pre nehnuteľnosť nového výnimočného majiteľa.

Pri svojej práci sa snažím v prvom rade porozumieť klientovi, zistiť jeho potreby a spraviť právnu a vecnú analýzu nehnuteľnosti. To je základ pre správne nastavenie celého procesu predaja. Kľúčom k najlepšiemu možnému predaju je (nielen) v realitnom obchode marketing - a keďže marketing je to, čo som vyštudoval a čo ma baví robiť, dosť si ho užívam a je u mňa na poprednom mieste.

Už na začiatku pripravím porovnanie konkurenčných nehnuteľností, čo je spolu so znalosťou cenovej mapy základ pre správne nastavenie predajnej ceny. Predávajúcemu potrebujem zabezpečiť čo najväčší počet záujemcov, aby sme si z nich mohli v ideálnom prípade vybrať najvyhovujúcejšieho kupujúceho.

Ďalším dôležitým bodom je kvalitná príprava a propagácia nehnuteľnosti. Pred nafotením je samozrejmosťou aspoň základný home-staging (úprava interiéru aj exteriéru). Nehnuteľnosti pre mňa fotí profesionálny fotograf, zároveň sa vypracuje 3D sken pre vyhotovenie virtuálnej 3D prehliadky. Pomocou takejto 3D prehliadky dokážem prípadným záujemcom ukázať nehnuteľnosť u mňa v kancelárii, prípadne si ju vedia pozrieť aj priamo z pohodlia ich domova. Takáto prezentácia podstatným spôsobom znižuje počet nevyhovujúcich záujemcov - na osobnú obhliadku sa väčšinou dostavia už iba vážnejší záujemcovia. Štandardom je videoprehliadka a v prípade zaujímavého exteriéru aj letecké zábery dronom. Ak si to nehnuteľnosť vyžaduje, vyhotovuje sa tiež vizualizácia možného budúceho stavu. Celú túto realizáciu mi zabezpečuje profesionálna firma.

Po vyhotovení prezentácií nasleduje samotná propagácia nehnuteľnosti - všetko je pripravené na ukázanie sa svetu a zacielenie na čo najväčšiu cieľovú skupinu klientov. Snažím sa pritom využívať tie najmodernejšie a najúčinnejšie marketingové nástroje. Počas celej kampane mám všetko pod kontrolou a podľa situácie dokážem upravovať stratégiu predaja.

Nasledujú zážitkové obhliadky, rozhovory so záujemcami, jednania o podmienkach predaja s vážnymi záujemcami, riešenie financovania klientov, podpisy zmlúv, zabezpečenie bezpečnej úhrady kúpnej ceny, odovzdanie nehnuteľnosti, zavkladovanie zmeny vlastníka na katastri a asistencia s prepisom energií na nového majiteľa. Celú dokumentáciu namieru pripravuje právnik - špecialista na realitné právo.

Celý proces od začiatku predaja až po úplné ukončenie zabezpečujem tak, aby klient nemal s ničím starosti, nemusel sa o nič starať a aby predaj prebehol bez akéhokoľvek rizika a stresu.

Mojím cieľom je poskytnúť klientom nezabudnuteľný zážitok - nadšený musí byť aj predávajúci, aj kupujúci :-)

Používame cookies na optimalizáciu našich webových stránok a našich služieb. Ďalšie informácie o cookies nájdete tu.

Nastavenie


Stiahnite si zadarmo

AKO NAJLEPŠIE PREDAŤ SVOJU NEHNUTEĽNOSŤ v 7 krokoch

spracovaním osobných údajov