Pozor na nebankové hypotéky, predražia sa
25. 02. 2020

Pozor na nebankové hypotéky, predražia sa

V posledných rokoch narástla popularita nebankových hypotekárnych úverov, ktorým sa ľudovo hovorí aj  americká hypotéka. Aké sú hlavné riziká takéhoto úveru a prečo je výhodnejšie podstúpiť radšej zložitý schvaľovací proces v banke? Nehľadajte jednoduchú cestu k úveru, je veľmi nákladná!

Čo znamená pojem hypotekárny úver
Medzi ľuďmi koluje mýtus, ktorý sa týka výkladu pojmu hypotekárny úver. Ľudia by ho zvyčajne definovali ako pôžičku,  ktorá slúži na riešenie bytovej situácie. Majú pravdu len čiastočne. Správna definícia hypotekárneho úveru je tá, že ide o pôžičku, za ktorú ručíte nehnuteľným majetkom.

Vďaka tejto definícii začali nebankové spoločnosti vo veľkej miere ponúkať pôžičky, ktoré označujú ako hypotéka. Či už ide o americkú alebo nebankovú hypotéku, vždy je to len bežný spotrebiteľský úver a peniaze môžete použiť na nákup čohokoľvek.  Za záväzky a splatenie takéhoto úveru však ručíte založením nehnuteľnosti.

Hypotekárne úvery poskytované bankou
Vybavenie hypotekárneho úveru v banke znamená, že musíte preukázať účel čerpania peňazí. Inými slovami, peniaze z úveru získate len na kúpu, rekonštrukciu alebo výstavbu rodinného domu. Skrátka na to, aby ste vyriešili bývanie. Úver v banke môžete vybaviť na úrokovú sadzbu okolo 0,8% - 2%, čo je veľmi výhodná sadzba. Úroky sú dokonca nižšie, než je ročná miera inflácie.

Akonáhle začnete uvažovať o pôžičke na bývanie, rozhodne by vaše kroky mali viesť do banky prípadne za hypotekárnym špecialistom!

Banka vám obvykle poskytne úver na 80% hodnoty založenej nehnuteľnosti. Zvyšných 20% si musí klient zadovážiť z vlastných zdrojov a preukázať dostatočnú bonitu. Odhadovaná cena nehnuteľnosti sa neriadi kúpnou zmluvou, odhad môže byť vyčíslený na nižšiu alebo dokonca vyššiu sumu, než je uvedené v kúpnej zmluve.

Riziká nebankových úverov
Nebankové úvery lákajú klientov predovšetkým na rýchle a bezproblémové vybavenie. Zároveň si spoločnosť sama zaistí odhad založenej nehnuteľnosti. Úver vám poskytnú napríklad na 50, 60 alebo 70 percent hodnoty založenej nehnuteľnosti.

Ak ste v situácii,  že sa byt podobný Vášmu, predáva na trhu za 80.000,- € , nebanková spoločnosť vám ho môže odhadnúť napríklad len na 64.000,-€. Úver vám pri 60% poskytne na 38.400,-€ , ale na založenia získava trhovú hodnotu 80.000,-€. Samozrejme, ide len o ilustračný príklad možného postupu.

Druhým rizikom je vysoká úroková sadzba. Banka poskytne pôžičku na úrok okolo 0,8% - 2%, úroky pri nebankových spoločnostiach začínajú na 5 až 6 percentách, ale môžu byť aj vyššie ako 8%.

V prípade, že sa ocitnete v problémoch so splácaním, prichádzate o nehnuteľnosť.

Nenechajte sa zlákať jednoduchým a rýchlym vybavením, chcite najnižšiu možnú úrokovú sadzbu.

Ing. Miloš Klenovčan
Autor: Ing. Miloš Klenovčan

Ako realitný maklér sa špecializujem na oblasť Banskej Bystrice a (širšieho) okolia. V tomto meste som vyrastal a prežil celý život, takže poznám veľmi dobre nielen "svoje územie", ale aj ľudí a osobitosti realitného trhu v tejto lokalite.

Pri svojej práci sa snažím v prvom rade porozumieť klientovi a zistiť jeho potreby - to je základ pre správne nastavenie celého procesu predaja. Kľúčom k najlepšiemu možnému predaju je (nielen) v realitnom obchode marketing - a keďže marketing je to, čo som vyštudoval a čo ma baví robiť, dosť si ho užívam a je u mňa na poprednom mieste.

Už na začiatku pripravím porovnanie konkurenčných nehnuteľností, čo je spolu so znalosťou cenovej mapy základ pre správne nastavenie predajnej ceny.

Ďalším dôležitým bodom je kvalitná príprava a propagácia nehnuteľnosti. Pred nafotením je samozrejmosťou aspoň základný home-staging (úprava interiéru aj exteriéru). Väčšinu nehnuteľností dávam nafotiť profesionálnemu fotografovi, zároveň sa vypracuje 3D sken nehnuteľnosti pre vyhotovenie virtuálnej 3D prehliadky. Podľa potreby dám pripraviť aj videoprehliadku a v prípade, ak sa jedná o zaujímavý exteriér, aj letecké zábery dronom.

Po vyhotovení prezentácií nasleduje samotná propagácia nehnuteľnosti a zacielenie na čo najväčšiu cieľovú skupinu klientov. Snažím sa pritom využívať tie najmodernejšie a najúčinnejšie marketingové nástroje.

Celý proces od začiatku predaja až po úplné ukončenie zabezpečujem tak, aby klient nemal s ničím starosti, nemusel sa o nič starať a aby predaj prebehol bez akéhokoľvek rizika a stresu.

Mojím cieľom je spokojnosť na všetkých stranách - spokojný musí byť aj predávajúci, aj kupujúci. A vtedy som spokojný aj ja...

Stiahnite si zadarmo

AKO NAJLEPŠIE PREDAŤ SVOJU NEHNUTEĽNOSŤ v 7 krokoch

spracovaním osobných údajov