Ponúkate krátkodobý prenájom ubytovania? Nezabúdajte na povinnosť platiť daň

Ponúkate krátkodobý prenájom ubytovania? Nezabúdajte na povinnosť platiť daň

Pokiaľ vlastníte nehnuteľnosť a ponúkate ju na prenájom pre krátkodobé ubytovanie, mali by ste zbystriť pozornosť. Vzťahuje sa na vás povinnosť platiť daň za ubytovanie, ktorá patrí medzi miestne dane. Hoci sa táto daň spája najmä so službami cestovného ruchu, povinnosť platiť daň sa vzťahuje na akékoľvek prechodné ubytovanie poskytované za odplatu fyzickej osobe v ubytovacom zariadení. Okrem hotelov či penziónov tak daň za ubytovanie musia platiť aj vlastníci chát, zrubov, stavieb na individuálnu rekreáciu, majitelia domov, bungalovov, bytov či iných zariadení, ktoré poskytujú prechodné ubytovanie.

Nie je teda podstatné, akú nehnuteľnosť vlastníte, ale to, že poskytujete dočasné ubytovanie, ktoré je za odplatu a je využívané na turistické účely.

Správcom dane za ubytovanie je v tomto prípade obec, v ktorej sa predmetná nehnuteľnosť nachádza a daň platí osoba, ktoré ubytovacie zariadenie využíva. Daň vyberá správca alebo prevádzkovateľ ubytovacieho zariadenia, ktorý má následne povinnosť odovzdať vybranú sumu správcovi dane, teda obci.

Čo sa týka sprostredkovania ubytovania prostredníctvom digitálnych platforiem, zákonodarca upravil postavenie zástupcu platiteľa dane. Sprostredkovateľ ubytovania tak môže daň vybrať úplne alebo čiastočne, pričom v závislosti od toho následne plní niektoré povinnosti voči správcovi dane.

Platiteľ dane má niekoľko povinností, ktoré musí spĺňať. Prvou z nich sú oznamovacie povinnosti, kedy musí oznámiť obci ubytovaciu kapacitu najneskôr v deň poskytovania krátkodobého ubytovania, zmenu skutočnosti rozhodujúcich pre určenie dane do 30 dní odo dňa, kedy nastali zmeny. Taktiež je potrebné oznámiť skutočnosť, že daň vyberá zástupca dane, čo je sprostredkovateľ cez digitálnu platformu, základ dane a ukončenie poskytovania prechodného ubytovania do 30 dní od ukončenia.

Ďalšou z povinností je vedenie evidenčnej knihy, kde je potrebné viesť podrobnú evidenciu fyzických osôb. Tu je potrebné uviesť meno, priezvisko, adresu trvalého pobytu, dátum narodenia, číslo preukazu totožnosti, dĺžku pobytu a iné údaje o ubytovanej osobe, pričom zápisy musia byť uvedené chronologicky. 

Výška dane sa odvíja od počtu prenocovaní osoby, pričom maximálne je možné u jedného platiteľa dane v jednom roku zdaniť 60 prenocovaní jednej fyzickej osoby. Výška dane je určená priamo obcou či katastrálnym územím obce podľa miery atraktivity pre turistov. V mestách sa tak výška dane môže líšiť podľa mestskej časti, kde je osoba ubytovaná. Od platby dane môžu byť oslobodené osoby pod alebo nad určitou vekovou hranicou, osoby ŤZP s doprovodom či študenti do veku 26 rokov.

Ing. Miloš Klenovčan
Autor: Ing. Miloš Klenovčan

Každá nehnuteľnosť je niečím výnimočná - rovnako, ako jej majiteľ. Mojou úlohou je túto výnimočnosť objaviť a nájsť pre nehnuteľnosť nového výnimočného majiteľa.

Pri svojej práci sa snažím v prvom rade porozumieť klientovi, zistiť jeho potreby a spraviť právnu a vecnú analýzu nehnuteľnosti. To je základ pre správne nastavenie celého procesu predaja. Kľúčom k najlepšiemu možnému predaju je (nielen) v realitnom obchode marketing - a keďže marketing je to, čo som vyštudoval a čo ma baví robiť, dosť si ho užívam a je u mňa na poprednom mieste.

Už na začiatku pripravím porovnanie konkurenčných nehnuteľností, čo je spolu so znalosťou cenovej mapy základ pre správne nastavenie predajnej ceny. Predávajúcemu potrebujem zabezpečiť čo najväčší počet záujemcov, aby sme si z nich mohli v ideálnom prípade vybrať najvyhovujúcejšieho kupujúceho.

Ďalším dôležitým bodom je kvalitná príprava a propagácia nehnuteľnosti. Pred nafotením je samozrejmosťou aspoň základný home-staging (úprava interiéru aj exteriéru). Nehnuteľnosti pre mňa fotí profesionálny fotograf, zároveň sa vypracuje 3D sken pre vyhotovenie virtuálnej 3D prehliadky. Pomocou takejto 3D prehliadky dokážem prípadným záujemcom ukázať nehnuteľnosť u mňa v kancelárii, prípadne si ju vedia pozrieť aj priamo z pohodlia ich domova. Takáto prezentácia podstatným spôsobom znižuje počet nevyhovujúcich záujemcov - na osobnú obhliadku sa väčšinou dostavia už iba vážnejší záujemcovia. Štandardom je videoprehliadka a v prípade zaujímavého exteriéru aj letecké zábery dronom. Ak si to nehnuteľnosť vyžaduje, vyhotovuje sa tiež vizualizácia možného budúceho stavu. Celú túto realizáciu mi zabezpečuje profesionálna firma.

Po vyhotovení prezentácií nasleduje samotná propagácia nehnuteľnosti - všetko je pripravené na ukázanie sa svetu a zacielenie na čo najväčšiu cieľovú skupinu klientov. Snažím sa pritom využívať tie najmodernejšie a najúčinnejšie marketingové nástroje. Počas celej kampane mám všetko pod kontrolou a podľa situácie dokážem upravovať stratégiu predaja.

Nasledujú zážitkové obhliadky, rozhovory so záujemcami, jednania o podmienkach predaja s vážnymi záujemcami, riešenie financovania klientov, podpisy zmlúv, zabezpečenie bezpečnej úhrady kúpnej ceny, odovzdanie nehnuteľnosti, zavkladovanie zmeny vlastníka na katastri a asistencia s prepisom energií na nového majiteľa. Celú dokumentáciu namieru pripravuje právnik - špecialista na realitné právo.

Celý proces od začiatku predaja až po úplné ukončenie zabezpečujem tak, aby klient nemal s ničím starosti, nemusel sa o nič starať a aby predaj prebehol bez akéhokoľvek rizika a stresu.

Mojím cieľom je poskytnúť klientom nezabudnuteľný zážitok - nadšený musí byť aj predávajúci, aj kupujúci :-)

Používame cookies na optimalizáciu našich webových stránok a našich služieb. Ďalšie informácie o cookies nájdete tu.

Nastavenie


Stiahnite si zadarmo

AKO NAJLEPŠIE PREDAŤ SVOJU NEHNUTEĽNOSŤ v 7 krokoch

spracovaním osobných údajov