Oplatí sa pred predajom domu investovať do jeho renovácie?

Oplatí sa pred predajom domu investovať do jeho renovácie?

Ak sa chystáte predávať nehnuteľnosť, mali by ste prehodnotiť, či je vhodné niektoré časti domu renovovať, alebo nie. Niektoré renovácie totiž môžu kupujúcich, ktorí majú napríklad odlišný štýl, odradiť od kúpy. Kam sa teda investovať oplatí a ktoré vylepšenia neprinášajú takú návratnosť, akú by ste si predstavovali?

Pokiaľ sa spoliehate na vlastnú intuíciu, v prvom rade by ste sa mali poradiť napríklad s realitným agentom, ktorý má s predajom nehnuteľností početné skúsenosti. Ten vaše predstavy s inováciami pred predajom dokáže rozumne usmerniť, poskytne vám informácie ohľadom preferencií kupujúcich či podmienkach na trhu vo vašej oblasti, dá vám know-how o tom, ako a čo efektívne prerobiť tak, aby ste neboli v konečnom dôsledku v strate.

Namiesto výmeny nábytku je vhodné sa zamerať skôr na funkčnosť nehnuteľnosti. Investujte do vecí, ktoré zvýšia celkovú hodnotu bývania pre ďalších majiteľov, ako napríklad výmena elektrických rozvodov, plynového potrubia, inštalatérske práce či oprava strešnej krytiny alebo rôzne bezpečnostné prvky. Toto sú renovácie, ktoré v konečnom dôsledku dokážu markatne zvýšiť hodnotu nehnuteľnosti a budúci majiteľ nebude mať stres z veľkých opráv či úprav, ktoré by ho po kúpe čakali. Táto investícia je síce vyššia, no oplatí sa minimálne z dôvodu jej návratnosti.

Menšia investícia je skôr do opráv, ktoré jednoducho a rýchlo dokážete urobiť aj vy. Také vymaľovanie spraví skvelý refresh a nehnuteľnosť vyzerá lepšie. Nemusíte maľovať celé steny, investujte skôr úsilie do bodových opráv viditeľných miest. Rovnako je to s podlahami, kde je opotrebenie prirodzenou súčasťou, no taktiež drobné úpravy namiesto výmeny celej podlahy sú vítané.

Pokiaľ sa na vašej nehnuteľnosti nachádzajú praskliny, nie vždy ide o životu nebezpečné javy. Mnohé prasklinky sú spôsobené tým, že každá stavba si potrebuje “sadnúť” a v priebehu doby sú trhliny prirodzené, najmä z dôvodu, že dom pracuje. Pokiaľ však neviete rozlíšiť, ktoré trhliny sú bežné a ktoré už musia byť odborne upravené, nakoľko môžu ohrozovať statiku, dajte nehnuteľnosť skontrolovať odborníkom.

Každopádne, do renovácie nehnuteľnosti je pred predajom vhodné vložiť len toľko úsilia, aby sa investícia skutočne vyplatila.

Ing. Miloš Klenovčan
Autor: Ing. Miloš Klenovčan

Každá nehnuteľnosť je niečím výnimočná - rovnako, ako jej majiteľ. Mojou úlohou je túto výnimočnosť objaviť a nájsť pre nehnuteľnosť nového výnimočného majiteľa.

Pri svojej práci sa snažím v prvom rade porozumieť klientovi, zistiť jeho potreby a spraviť právnu a vecnú analýzu nehnuteľnosti. To je základ pre správne nastavenie celého procesu predaja. Kľúčom k najlepšiemu možnému predaju je (nielen) v realitnom obchode marketing - a keďže marketing je to, čo som vyštudoval a čo ma baví robiť, dosť si ho užívam a je u mňa na poprednom mieste.

Už na začiatku pripravím porovnanie konkurenčných nehnuteľností, čo je spolu so znalosťou cenovej mapy základ pre správne nastavenie predajnej ceny. Predávajúcemu potrebujem zabezpečiť čo najväčší počet záujemcov, aby sme si z nich mohli v ideálnom prípade vybrať najvyhovujúcejšieho kupujúceho.

Ďalším dôležitým bodom je kvalitná príprava a propagácia nehnuteľnosti. Pred nafotením je samozrejmosťou aspoň základný home-staging (úprava interiéru aj exteriéru). Nehnuteľnosti pre mňa fotí profesionálny fotograf, zároveň sa vypracuje 3D sken pre vyhotovenie virtuálnej 3D prehliadky. Pomocou takejto 3D prehliadky dokážem prípadným záujemcom ukázať nehnuteľnosť u mňa v kancelárii, prípadne si ju vedia pozrieť aj priamo z pohodlia ich domova. Takáto prezentácia podstatným spôsobom znižuje počet nevyhovujúcich záujemcov - na osobnú obhliadku sa väčšinou dostavia už iba vážnejší záujemcovia. Štandardom je videoprehliadka a v prípade zaujímavého exteriéru aj letecké zábery dronom. Ak si to nehnuteľnosť vyžaduje, vyhotovuje sa tiež vizualizácia možného budúceho stavu. Celú túto realizáciu mi zabezpečuje profesionálna firma.

Po vyhotovení prezentácií nasleduje samotná propagácia nehnuteľnosti - všetko je pripravené na ukázanie sa svetu a zacielenie na čo najväčšiu cieľovú skupinu klientov. Snažím sa pritom využívať tie najmodernejšie a najúčinnejšie marketingové nástroje. Počas celej kampane mám všetko pod kontrolou a podľa situácie dokážem upravovať stratégiu predaja.

Nasledujú zážitkové obhliadky, rozhovory so záujemcami, jednania o podmienkach predaja s vážnymi záujemcami, riešenie financovania klientov, podpisy zmlúv, zabezpečenie bezpečnej úhrady kúpnej ceny, odovzdanie nehnuteľnosti, zavkladovanie zmeny vlastníka na katastri a asistencia s prepisom energií na nového majiteľa. Celú dokumentáciu namieru pripravuje právnik - špecialista na realitné právo.

Celý proces od začiatku predaja až po úplné ukončenie zabezpečujem tak, aby klient nemal s ničím starosti, nemusel sa o nič starať a aby predaj prebehol bez akéhokoľvek rizika a stresu.

Mojím cieľom je poskytnúť klientom nezabudnuteľný zážitok - nadšený musí byť aj predávajúci, aj kupujúci :-)

Používame cookies na optimalizáciu našich webových stránok a našich služieb. Ďalšie informácie o cookies nájdete tu.

Nastavenie


Stiahnite si zadarmo

AKO NAJLEPŠIE PREDAŤ SVOJU NEHNUTEĽNOSŤ v 7 krokoch

spracovaním osobných údajov