Openoffice sa počas pandémie zmenil na homeoffice. Čo to znamená pre komerčné nehnuteľnosti?
26. 11. 2020

Openoffice sa počas pandémie zmenil na homeoffice. Čo to znamená pre komerčné nehnuteľnosti?

Hoci začiatkom roka investície do co-workingových priestorov a kancelárií stúpli a v prvej polovici roka bol medziročný nárast až 46%, súčasná situácia investorom nenahráva. V mnohých firmách sa zistilo, že zamestnanci môžu a dokážu pracovať z domu, niektorí dokonca efektívnejšie ako v práci. Zamestnávatelia tiež zistili, že keď zamestnanci pracujú z domu, dokážu finančne dokonca ušetriť - nakoľko energie a paušálne výdavky sú nižšie a zamestnanecké benefity ako pitný režim či občerstvenie nemusia platiť vôbec.

Práve vďaka súčasnému trendu práce z domu je predpoklad, že nájomcovia v komerčných nehnuteľnostiach budú redukovať priestory, prípadne vytvárať kancelárie na rôznych miestach po celom Slovensku. Kancelárie sú teda prázdne a je pravdepodobné, že hoci doposiaľ boli pre investorov veľkým lákadlom, práve pre "pandémiu" tomu tak už byť nemusí.

Trh s kancelárskymi a co-workingovými priestormi stále existuje, no firmy a najmä developeri sa musia neustále prispôsobovať meniacim sa okolnostiam a protipandemickým opatreniam. Spôsob práce z domu, ktorý bol ešte pred pár mesiacmi pre mnohé firmy nepredstaviteľný, je dnes realitou. Táto zmena výrazne zasiahla do života mnohých firiem a preto je uvažovanie o klesaní nájmov namieste.

Jedna skupina investorov sa však nevzdáva nádeje a verí, že súčasná situácia zmení trh s komerčnými nehnuteľnosťami k lepšiemu. Očakávajú, že sa bude klásť dôraz na kvalitu služieb pre nájomcov a ekologickejšie budovy. Druhá skupina zas vidí budúcnosť kancelárskeho života v nedohľadne, nakoľko v súčasnosti stále mnohé firmy preferujú pre svojich zamestnancov homeoffice.

Ako sa bude táto situácia ďalej vyvíjať je momentálne dosť ťažké predpovedať, no s veľkou pravdepodobnosťou sa svet postupne dostane do normálnejšieho stavu. Či však firmy nechajú svojich zamestnancov pracovať z domu aj naďalej alebo sa vrátia späť do kancelárií, je otázne...

Ing. Miloš Klenovčan
Autor: Ing. Miloš Klenovčan

Ako realitný maklér sa špecializujem na oblasť Banskej Bystrice a (širšieho) okolia. V tomto meste som vyrastal a prežil celý život, takže poznám veľmi dobre nielen "svoje územie", ale aj ľudí a osobitosti realitného trhu v tejto lokalite.

Pri svojej práci sa snažím v prvom rade porozumieť klientovi a zistiť jeho potreby - to je základ pre správne nastavenie celého procesu predaja. Kľúčom k najlepšiemu možnému predaju je (nielen) v realitnom obchode marketing - a keďže marketing je to, čo som vyštudoval a čo ma baví robiť, dosť si ho užívam a je u mňa na poprednom mieste.

Už na začiatku pripravím porovnanie konkurenčných nehnuteľností, čo je spolu so znalosťou cenovej mapy základ pre správne nastavenie predajnej ceny.

Ďalším dôležitým bodom je kvalitná príprava a propagácia nehnuteľnosti. Pred nafotením je samozrejmosťou aspoň základný home-staging (úprava interiéru aj exteriéru). Väčšinu nehnuteľností dávam nafotiť profesionálnemu fotografovi, zároveň sa vypracuje 3D sken nehnuteľnosti pre vyhotovenie virtuálnej 3D prehliadky. Podľa potreby dám pripraviť aj videoprehliadku a v prípade, ak sa jedná o zaujímavý exteriér, aj letecké zábery dronom.

Po vyhotovení prezentácií nasleduje samotná propagácia nehnuteľnosti a zacielenie na čo najväčšiu cieľovú skupinu klientov. Snažím sa pritom využívať tie najmodernejšie a najúčinnejšie marketingové nástroje.

Celý proces od začiatku predaja až po úplné ukončenie zabezpečujem tak, aby klient nemal s ničím starosti, nemusel sa o nič starať a aby predaj prebehol bez akéhokoľvek rizika a stresu.

Mojím cieľom je spokojnosť na všetkých stranách - spokojný musí byť aj predávajúci, aj kupujúci. A vtedy som spokojný aj ja...

Stiahnite si zadarmo

AKO NAJLEPŠIE PREDAŤ SVOJU NEHNUTEĽNOSŤ v 7 krokoch

spracovaním osobných údajov