Investície do nehnuteľností na Slovensku stále rastú. Čo kupujeme najviac a čo naopak nechceme?
27. 08. 2020

Investície do nehnuteľností na Slovensku stále rastú. Čo kupujeme najviac a čo naopak nechceme?

Hoci sa trh s nehnuteľnosťami na malú chvíľu spomalil a miestami pozastavil, na kúpu nehnuteľností Slováci nezanevreli. Práve naopak, investície do nehnuteľností sa stali pre mnohých dobrou voľbou.

Slováci kupovali v prvom polroku hlavne kancelárske priestory, priemyselné priestory a maloobchodné priestory. Mnoho obchodov však bolo v riešení už počas minulého roka, takže aj vďaka tomu sa objem investícii do nehnuteľností vyšplhal až do výšky 432 miniónov EUR. Podľa dát realitnej spoločnosti CBRE v porovnaní s rovnakým obdobím z minulého roka stúpol priemerný objem investícií do nehnuteľností až o 66 %. Najmenší záujem je v súčasnosti o hotely a penzióny, za čo môže práve situácia spôsobená koronakrízou.

V porovnaní so zvyškom Európy si vedieme pomerne dobre. Celkový objem investícií do nehnuteľností sa však aj v európskom priemere zvýšil o 6 % v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka, teda prvým polrokom 2019.

Najväčší pokles transakcií bol tento rok v dôsledku vládnych opatrení v súvislosti s koronakrízou v máji, no už v júni prišiel opäť mierny nárast. Objem investícií bude pravdepodobne priamo úmerne stúpať s rozbiehaním sa európskej ekonomiky a stabilnými investičnými nehnuteľnosťami zostanú logistické a rezidenčné nehnuteľnosti. Medzi žiadaný segment patria aj kancelárske priestory.

Spomenuté segmenty sú pre investorov atraktívnejšie na Slovensku, ako v okolitých krajinách (napríklad v Česku či v Poľsku), a to z dôvodu vyššej odolnosti proti výkyvom na trhu.

Bežné bývanie však zostáva pre "bežného" Slováka naďalej nedostupné, pričom dostupnosť sa vypočítava štatisticky zo splátok priemerného mesačného zárobku. V roku 2020 by človek musel odkladať priemerný mesačný príjem približne 12 rokov, aby si dokázal kúpiť byt s rozlohou 70 metrov štvorcových. Ceny nehnuteľností na Slovensku sa v závislosti od kraja pohybujú v rôznych výškach a aj napriek nadpriemerným platom v Bratislavskom kraji je napríklad vlastné bývanie pre jeho obyvateľov oveľa menej dostupné ako bývanie v Trenčianskom kraji pre obyvateľov Trenčianskeho kraja. Keďže trendom na Slovensku je stále kúpa vlastnej nehnuteľnosti, zadĺženosť Slovákov kvôli dostupnosti hypoték aj naďalej rastie.

Ing. Miloš Klenovčan
Autor: Ing. Miloš Klenovčan

Ako realitný maklér sa špecializujem na oblasť Banskej Bystrice a (širšieho) okolia. V tomto meste som vyrastal a prežil celý život, takže poznám veľmi dobre nielen "svoje územie", ale aj ľudí a osobitosti realitného trhu v tejto lokalite.

Pri svojej práci sa snažím v prvom rade porozumieť klientovi a zistiť jeho potreby - to je základ pre správne nastavenie celého procesu predaja. Kľúčom k najlepšiemu možnému predaju je (nielen) v realitnom obchode marketing - a keďže marketing je to, čo som vyštudoval a čo ma baví robiť, dosť si ho užívam a je u mňa na poprednom mieste.

Už na začiatku pripravím porovnanie konkurenčných nehnuteľností, čo je spolu so znalosťou cenovej mapy základ pre správne nastavenie predajnej ceny.

Ďalším dôležitým bodom je kvalitná príprava a propagácia nehnuteľnosti. Pred nafotením je samozrejmosťou aspoň základný home-staging (úprava interiéru aj exteriéru). Väčšinu nehnuteľností dávam nafotiť profesionálnemu fotografovi, zároveň sa vypracuje 3D sken nehnuteľnosti pre vyhotovenie virtuálnej 3D prehliadky. Podľa potreby dám pripraviť aj videoprehliadku a v prípade, ak sa jedná o zaujímavý exteriér, aj letecké zábery dronom.

Po vyhotovení prezentácií nasleduje samotná propagácia nehnuteľnosti a zacielenie na čo najväčšiu cieľovú skupinu klientov. Snažím sa pritom využívať tie najmodernejšie a najúčinnejšie marketingové nástroje.

Celý proces od začiatku predaja až po úplné ukončenie zabezpečujem tak, aby klient nemal s ničím starosti, nemusel sa o nič starať a aby predaj prebehol bez akéhokoľvek rizika a stresu.

Mojím cieľom je spokojnosť na všetkých stranách - spokojný musí byť aj predávajúci, aj kupujúci. A vtedy som spokojný aj ja...

Stiahnite si zadarmo

AKO NAJLEPŠIE PREDAŤ SVOJU NEHNUTEĽNOSŤ v 7 krokoch

spracovaním osobných údajov