Investície do nehnuteľností na Slovensku stále rastú. Čo kupujeme najviac a čo naopak nechceme?

Investície do nehnuteľností na Slovensku stále rastú. Čo kupujeme najviac a čo naopak nechceme?

Hoci sa trh s nehnuteľnosťami na malú chvíľu spomalil a miestami pozastavil, na kúpu nehnuteľností Slováci nezanevreli. Práve naopak, investície do nehnuteľností sa stali pre mnohých dobrou voľbou.

Slováci kupovali v prvom polroku hlavne kancelárske priestory, priemyselné priestory a maloobchodné priestory. Mnoho obchodov však bolo v riešení už počas minulého roka, takže aj vďaka tomu sa objem investícii do nehnuteľností vyšplhal až do výšky 432 miniónov EUR. Podľa dát realitnej spoločnosti CBRE v porovnaní s rovnakým obdobím z minulého roka stúpol priemerný objem investícií do nehnuteľností až o 66 %. Najmenší záujem je v súčasnosti o hotely a penzióny, za čo môže práve situácia spôsobená koronakrízou.

V porovnaní so zvyškom Európy si vedieme pomerne dobre. Celkový objem investícií do nehnuteľností sa však aj v európskom priemere zvýšil o 6 % v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka, teda prvým polrokom 2019.

Najväčší pokles transakcií bol tento rok v dôsledku vládnych opatrení v súvislosti s koronakrízou v máji, no už v júni prišiel opäť mierny nárast. Objem investícií bude pravdepodobne priamo úmerne stúpať s rozbiehaním sa európskej ekonomiky a stabilnými investičnými nehnuteľnosťami zostanú logistické a rezidenčné nehnuteľnosti. Medzi žiadaný segment patria aj kancelárske priestory.

Spomenuté segmenty sú pre investorov atraktívnejšie na Slovensku, ako v okolitých krajinách (napríklad v Česku či v Poľsku), a to z dôvodu vyššej odolnosti proti výkyvom na trhu.

Bežné bývanie však zostáva pre "bežného" Slováka naďalej nedostupné, pričom dostupnosť sa vypočítava štatisticky zo splátok priemerného mesačného zárobku. V roku 2020 by človek musel odkladať priemerný mesačný príjem približne 12 rokov, aby si dokázal kúpiť byt s rozlohou 70 metrov štvorcových. Ceny nehnuteľností na Slovensku sa v závislosti od kraja pohybujú v rôznych výškach a aj napriek nadpriemerným platom v Bratislavskom kraji je napríklad vlastné bývanie pre jeho obyvateľov oveľa menej dostupné ako bývanie v Trenčianskom kraji pre obyvateľov Trenčianskeho kraja. Keďže trendom na Slovensku je stále kúpa vlastnej nehnuteľnosti, zadĺženosť Slovákov kvôli dostupnosti hypoték aj naďalej rastie.

Ing. Miloš Klenovčan
Autor: Ing. Miloš Klenovčan

Každá nehnuteľnosť je niečím výnimočná - rovnako, ako jej majiteľ. Mojou úlohou je túto výnimočnosť objaviť a nájsť pre nehnuteľnosť nového výnimočného majiteľa.

Pri svojej práci sa snažím v prvom rade porozumieť klientovi, zistiť jeho potreby a spraviť právnu a vecnú analýzu nehnuteľnosti. To je základ pre správne nastavenie celého procesu predaja. Kľúčom k najlepšiemu možnému predaju je (nielen) v realitnom obchode marketing - a keďže marketing je to, čo som vyštudoval a čo ma baví robiť, dosť si ho užívam a je u mňa na poprednom mieste.

Už na začiatku pripravím porovnanie konkurenčných nehnuteľností, čo je spolu so znalosťou cenovej mapy základ pre správne nastavenie predajnej ceny. Predávajúcemu potrebujem zabezpečiť čo najväčší počet záujemcov, aby sme si z nich mohli v ideálnom prípade vybrať najvyhovujúcejšieho kupujúceho.

Ďalším dôležitým bodom je kvalitná príprava a propagácia nehnuteľnosti. Pred nafotením je samozrejmosťou aspoň základný home-staging (úprava interiéru aj exteriéru). Nehnuteľnosti pre mňa fotí profesionálny fotograf, zároveň sa vypracuje 3D sken pre vyhotovenie virtuálnej 3D prehliadky. Pomocou takejto 3D prehliadky dokážem prípadným záujemcom ukázať nehnuteľnosť u mňa v kancelárii, prípadne si ju vedia pozrieť aj priamo z pohodlia ich domova. Takáto prezentácia podstatným spôsobom znižuje počet nevyhovujúcich záujemcov - na osobnú obhliadku sa väčšinou dostavia už iba vážnejší záujemcovia. Štandardom je videoprehliadka a v prípade zaujímavého exteriéru aj letecké zábery dronom. Ak si to nehnuteľnosť vyžaduje, vyhotovuje sa tiež vizualizácia možného budúceho stavu. Celú túto realizáciu mi zabezpečuje profesionálna firma.

Po vyhotovení prezentácií nasleduje samotná propagácia nehnuteľnosti - všetko je pripravené na ukázanie sa svetu a zacielenie na čo najväčšiu cieľovú skupinu klientov. Snažím sa pritom využívať tie najmodernejšie a najúčinnejšie marketingové nástroje. Počas celej kampane mám všetko pod kontrolou a podľa situácie dokážem upravovať stratégiu predaja.

Nasledujú zážitkové obhliadky, rozhovory so záujemcami, jednania o podmienkach predaja s vážnymi záujemcami, riešenie financovania klientov, podpisy zmlúv, zabezpečenie bezpečnej úhrady kúpnej ceny, odovzdanie nehnuteľnosti, zavkladovanie zmeny vlastníka na katastri a asistencia s prepisom energií na nového majiteľa. Celú dokumentáciu namieru pripravuje právnik - špecialista na realitné právo.

Celý proces od začiatku predaja až po úplné ukončenie zabezpečujem tak, aby klient nemal s ničím starosti, nemusel sa o nič starať a aby predaj prebehol bez akéhokoľvek rizika a stresu.

Mojím cieľom je poskytnúť klientom nezabudnuteľný zážitok - nadšený musí byť aj predávajúci, aj kupujúci :-)

Používame cookies na optimalizáciu našich webových stránok a našich služieb. Ďalšie informácie o cookies nájdete tu.

Nastavenie


Stiahnite si zadarmo

AKO NAJLEPŠIE PREDAŤ SVOJU NEHNUTEĽNOSŤ v 7 krokoch

spracovaním osobných údajov