Prenajímate byt a nájomník vám spôsobil škody? Zaplatiť ich môže poisťovňa.
02. 11. 2021

Prenajímate byt a nájomník vám spôsobil škody? Zaplatiť ich môže poisťovňa.

Poistenie nehnuteľnosti nie je nikdy na škodu. Treba s ním rátať nielen v prípade vlastného bývania, ale aj pri investičných nehnuteľnostiach. Môže sa totiž stať, že aj váš nájomca spôsobí škodu napríklad susedom, ktorí budú určite žiadať odškodnenie. Ako dosiahnuť, aby ste nemuseli škody uhrádzať z vlastného vrecka, prípadne z vrecka nájomcovho?

Zodpovednosť za škody vzniknuté pri užívaní nehnuteľnosti majú osoby, ktoré v danej nehnuteľnosti žijú. Keď však škoda vznikne nedopatrením, omylom alebo nie priamo zo zodpovednosti majiteľa, vzťahuje sa na ňu poistenie zodpovednosti za škodu z vlastníctva nehnuteľnosti. Pokiaľ škodu spôsobí nájomník, poisťovne pri poistení nehnuteľnosti poskytujú pripoistenie, ktoré vyrieši tento problém.

Poisťovne majú spravidla poistenie za škodu z vlastníctva nehnuteľnosti, ktoré platí len pre členov domácnosti, čiže vlastníka nehnuteľnosti a jemu blízke osoby. Ak však máte v investičnom byte nájomníka, na toto vznikol osobitný pojem a to obyvateľ bytu. Vhodný typ poistenia pre nájomcu treba hľadať v novších produktoch poisťovní a pomôcť vám môže aj skúsený realitný maklér.

Ak teda nájomník spôsobí škodu susedom (môže ísť napríklad o vytopenie bytu), pri vhodnom poistení túto škodu dokáže pokryť poisťovňa. V niektorých krajinách dokonca existuje poistenie škôd, ktoré funguje na podobnom princípe, ako povinné zmluvné poistenie pri automobile. Pokiaľ toto poistenie máte a spôsobíte škodu, bez ohľadu na to, či vo vlastnom byte, v nájomnom byte alebo na návšteve u susedov a stane sa to nedopatrením, zaplatíte pár desiatok eur za spoluúčasť a zvyšok doplatí poisťovňa.

Problém pri krytí zo strany poisťovne však môže nastať, ak škodu spôsobí osoba, ktorá v podstate vo vašom byte teoreticky nemá čo robiť. Ak si na upratovanie najmete upratovaciu spoločnosť, ktorá spôsobí škodu, vaše poistenie toto nekryje. Naopak, firma, ktorá takéto služby poskytuje, by mala mať poistených svojich zamestnancov práve pre takéto prípady. Taktiež nie sú kryté ani prípady, keď bývate napríklad vo svojom byte a škodu spôsobí váš spolubývajúci, ktorý nie je blízkou osobou, teda priamou rodinou.

Pokiaľ chcete mať pokoj na duši aj pri investičných bytoch, určite je na mieste zvážiť možnosti poistenia, ktoré pokryje všetky prípady. Ak sa neviete rozhodnúť, poraďte sa buď so svojim finančným poradcom alebo s realitným maklérom, ktorí budú mať o poisteniach nehnuteľnosti dobrý prehľad.

Ing. Miloš Klenovčan
Autor: Ing. Miloš Klenovčan

Ako realitný maklér sa špecializujem na oblasť Banskej Bystrice a (širšieho) okolia. V tomto meste som vyrastal a prežil celý život, takže poznám veľmi dobre nielen "svoje územie", ale aj ľudí a osobitosti realitného trhu v tejto lokalite.

Pri svojej práci sa snažím v prvom rade porozumieť klientovi a zistiť jeho potreby - to je základ pre správne nastavenie celého procesu predaja. Kľúčom k najlepšiemu možnému predaju je (nielen) v realitnom obchode marketing - a keďže marketing je to, čo som vyštudoval a čo ma baví robiť, dosť si ho užívam a je u mňa na poprednom mieste.

Už na začiatku pripravím porovnanie konkurenčných nehnuteľností, čo je spolu so znalosťou cenovej mapy základ pre správne nastavenie predajnej ceny.

Ďalším dôležitým bodom je kvalitná príprava a propagácia nehnuteľnosti. Pred nafotením je samozrejmosťou aspoň základný home-staging (úprava interiéru aj exteriéru). Väčšinu nehnuteľností dávam nafotiť profesionálnemu fotografovi, zároveň sa vypracuje 3D sken nehnuteľnosti pre vyhotovenie virtuálnej 3D prehliadky. Podľa potreby dám pripraviť aj videoprehliadku a v prípade, ak sa jedná o zaujímavý exteriér, aj letecké zábery dronom.

Po vyhotovení prezentácií nasleduje samotná propagácia nehnuteľnosti a zacielenie na čo najväčšiu cieľovú skupinu klientov. Snažím sa pritom využívať tie najmodernejšie a najúčinnejšie marketingové nástroje.

Celý proces od začiatku predaja až po úplné ukončenie zabezpečujem tak, aby klient nemal s ničím starosti, nemusel sa o nič starať a aby predaj prebehol bez akéhokoľvek rizika a stresu.

Mojím cieľom je spokojnosť na všetkých stranách - spokojný musí byť aj predávajúci, aj kupujúci. A vtedy som spokojný aj ja...