
27. 08. 2021
Rekonštrukcia bytu či stavba domu sa môže tento rok vyšplhať do naozaj vysokých súm. Ceny stavebných materiálov prudko rastú - pokiaľ chcete rekonštruovať, je namieste začať premýšľať nad rozpočtom a do prerábky sa pustiť ideálne čím skôr. Ceny niektorých surovín sa totiž zvyšujú takmer každý týždeň.
Pokiaľ sa rozhodnete pre rekonštrukciu, určite je potrebné vopred zvážiť svoje finančné možnosti a premyslieť si všetky možnosti, porovnať ceny materiálov a pre istotu svoj rozpočet navýšiť minimálne o 20 %, nakoľko ceny neustále rastú a pokým dôjde k reálnej kúpe, môžu sa vopred preverené ceny zmeniť.
Pri zvažovaní možností financovania rekonštrukcie existuje niekoľko spôsobov, ako ho zabezpečiť. Ak vás tlačí čas, najvhodnejším spôsobom je zobrať si spotrebný úver, ktorý môžete získať už za niekoľko minúť do výšky maximálne 35 000 EUR a bez dokladovania účelu použitia s maximálnou dĺžkou splatnosti 8 rokov. Pri vyšších sumách sa však toto riešenie klientom nemusí vyplatiť, nakoľko je síce doba splatnosti kratšia, no vďaka vysokým úrokom môžu preplatiť tisíce eur.
Ďalším spôsobom financovania je účelový hypotekárny úver na rekonštrukciu, ktorý sa oplatí už pri výške 5 000 EUR a kde sa úroková sadzba pohybuje vo výške približne jedno percento. Úver je tak vďaka dlhšej dobe splatnosti lacnejší. Suma, ktorá je ušetrená na splátke, sa tak môže investovať a pri výnosoch aspoň 5 percent môže investované peniaze klient využiť na mimoriadnu splátku, prípadne investíciu do nehnuteľnosti alebo úver splatiť rovnako za 8 rokov, ako keby splácal spotrebný úver. Táto možnosť môže vyjsť klienta oveľa lacnejšie.
Jednou z možností je aj získanie úveru prostredníctvom stavebnej sporiteľne, kde klient získa nižší úrok ako pri spotrebnom úvere. Pri tejto možnosti však klientovi vzniká povinnosť dokladovať všetky financie použité na prerábku nehnuteľnosti vo forme bločkov a faktúr.
Najlepším spôsobom pre klienta je však financovať rekonštrukciu nehnuteľnosti s použitím vlastných zdrojov. Pokiaľ má klient nasporené financie, nie je to problém, no taktiež nie je úplne namieste minúť napríklad celú svoju finančnú rezervu.
Pokiaľ sa teda chystáte prerábať, je vhodné sa poradiť so svojim finančným poradcom, ktorý vám poradí najvhodnejšie riešenie financovania.
Autor: Ing. Miloš Klenovčan
Každá nehnuteľnosť je niečím výnimočná - rovnako, ako jej majiteľ. Mojou úlohou je túto výnimočnosť objaviť a nájsť pre nehnuteľnosť nového výnimočného majiteľa.
Pri svojej práci sa snažím v prvom rade porozumieť klientovi, zistiť jeho potreby a spraviť právnu a vecnú analýzu nehnuteľnosti. To je základ pre správne nastavenie celého procesu predaja. Kľúčom k najlepšiemu možnému predaju je (nielen) v realitnom obchode marketing - a keďže marketing je to, čo som vyštudoval a čo ma baví robiť, dosť si ho užívam a je u mňa na poprednom mieste.
Už na začiatku pripravím porovnanie konkurenčných nehnuteľností, čo je spolu so znalosťou cenovej mapy základ pre správne nastavenie predajnej ceny. Predávajúcemu potrebujem zabezpečiť čo najväčší počet záujemcov, aby sme si z nich mohli v ideálnom prípade vybrať najvyhovujúcejšieho kupujúceho.
Ďalším dôležitým bodom je kvalitná príprava a propagácia nehnuteľnosti. Pred nafotením je samozrejmosťou aspoň základný home-staging (úprava interiéru aj exteriéru). Nehnuteľnosti pre mňa fotí profesionálny fotograf, zároveň sa vypracuje 3D sken pre vyhotovenie virtuálnej 3D prehliadky. Pomocou takejto 3D prehliadky dokážem prípadným záujemcom ukázať nehnuteľnosť u mňa v kancelárii, prípadne si ju vedia pozrieť aj priamo z pohodlia ich domova. Takáto prezentácia podstatným spôsobom znižuje počet nevyhovujúcich záujemcov - na osobnú obhliadku sa väčšinou dostavia už iba vážnejší záujemcovia. Štandardom je videoprehliadka a v prípade zaujímavého exteriéru aj letecké zábery dronom. Ak si to nehnuteľnosť vyžaduje, vyhotovuje sa tiež vizualizácia možného budúceho stavu. Celú túto realizáciu mi zabezpečuje profesionálna firma.
Po vyhotovení prezentácií nasleduje samotná propagácia nehnuteľnosti - všetko je pripravené na ukázanie sa svetu a zacielenie na čo najväčšiu cieľovú skupinu klientov. Snažím sa pritom využívať tie najmodernejšie a najúčinnejšie marketingové nástroje. Počas celej kampane mám všetko pod kontrolou a podľa situácie dokážem upravovať stratégiu predaja.
Nasledujú zážitkové obhliadky, rozhovory so záujemcami, jednania o podmienkach predaja s vážnymi záujemcami, riešenie financovania klientov, podpisy zmlúv, zabezpečenie bezpečnej úhrady kúpnej ceny, odovzdanie nehnuteľnosti, zavkladovanie zmeny vlastníka na katastri a asistencia s prepisom energií na nového majiteľa. Celú dokumentáciu namieru pripravuje právnik - špecialista na realitné právo.
Celý proces od začiatku predaja až po úplné ukončenie zabezpečujem tak, aby klient nemal s ničím starosti, nemusel sa o nič starať a aby predaj prebehol bez akéhokoľvek rizika a stresu.
Mojím cieľom je poskytnúť klientom nezabudnuteľný zážitok - nadšený musí byť aj predávajúci, aj kupujúci :-)