2. 12. 2022
Začiatkom tohto roka ceny nehnuteľností prudko rástli a dosahovali historické maximá, nakoľko bol oveľa vyšší dopyt ako aktuálna ponuka. Čo najrýchlejšie kúpiť a investovať bolo cieľom mnohých - najmä kvôli obavám z celkovej situácie na realitnom trhu. Bytov bolo málo, úroky boli nízke a tak na realitnom trhu nastal boj, ktorý spôsobil vysoké ceny bývania. V súčasnosti nastala nová situácia, kedy už úroky také výhodné nie sú a ekonomická situácia sa môže vyvíjať nepredvídateľne.
Investičné byty už nie sú horúcim tovarom, nakoľko vysoké úrokové sadzby nútia premýšľať o tom, či sa to oplatí alebo nie. Kupujúci s vysokým podielom hotovosti však o investičné byty majú záujem stále, nakoľko aj pri kratšej dobe fixácie sa im hypotéka so súčasnými úrokovými sadzbami stále vyplatí.
Aj keď sa ceny nehnuteľností relatívne stabilizovali a predpokladá sa zastropovanie výšky úrokových sadzieb v budúcom roku na maximálne 3,5%, otázkou zostáva správanie sa kupujúcich, ktorí plánujú kúpu bytu pre účely vlastného bývania. Začiatkom roka boli priemerné úroky na nových hypotékach približne vo výške 0,97%, pričom v polovici roka sa úroky vyšplhali až na 2,7% podľa štatistík Národnej banky Slovenska. Treba však spomenúť to, že tieto čísla zachytávajú zmluvy, ktoré boli uzatvorené niekoľko mesiacov pred reálnym poskytnutím úverov a úroky sú tak v tomto čase v skutočnosti omnoho vyššie. Pri päťročnej fixácií sa dostávame nad 3%, pri desaťročnej fixácií sme takmer na 4% a tým pádom sú kupujúci opatrnejší.
Hoci je záujem o byty kvôli vysokým úrokom o poznanie nižší, ľudia bývať chcú a potrebujú, no bytov na trhu je stále nedostatok. Aj preto mnohí vyčkávajú, ako sa bude realitný trh vyvíjať a predpoklad je, že dopyt po vlastnom bývaní bude opäť silnieť.
Ďalším faktorom, ktorý ovplyvňuje zmýšľanie kupujúcich, je inflácia, ktorá dosiahla v septembri až 14,2% a ľudia sa tak prirodzene začínajú obávať o svoje úspory. Keďže kryptomeny sú nestabilné, zlato zlyháva, investícia do nehnuteľnosti je stále medzi Slovákmi istotou, ktorá je osvedčená. Cena nehnuteľnosti rastie oveľa rýchlejšie ako celková inflácia, takže investovať do bývania sa aj napriek všetkému momentálne vyplatí.
Autor: Ing. Miloš Klenovčan
Každá nehnuteľnosť je niečím výnimočná - rovnako, ako jej majiteľ. Mojou úlohou je túto výnimočnosť objaviť a nájsť pre nehnuteľnosť nového výnimočného majiteľa.
Pri svojej práci sa snažím v prvom rade porozumieť klientovi, zistiť jeho potreby a spraviť právnu a vecnú analýzu nehnuteľnosti. To je základ pre správne nastavenie celého procesu predaja. Kľúčom k najlepšiemu možnému predaju je (nielen) v realitnom obchode marketing - a keďže marketing je to, čo som vyštudoval a čo ma baví robiť, dosť si ho užívam a je u mňa na poprednom mieste.
Už na začiatku pripravím porovnanie konkurenčných nehnuteľností, čo je spolu so znalosťou cenovej mapy základ pre správne nastavenie predajnej ceny. Predávajúcemu potrebujem zabezpečiť čo najväčší počet záujemcov, aby sme si z nich mohli v ideálnom prípade vybrať najvyhovujúcejšieho kupujúceho.
Ďalším dôležitým bodom je kvalitná príprava a propagácia nehnuteľnosti. Pred nafotením je samozrejmosťou aspoň základný home-staging (úprava interiéru aj exteriéru). Nehnuteľnosti pre mňa fotí profesionálny fotograf, zároveň sa vypracuje 3D sken pre vyhotovenie virtuálnej 3D prehliadky. Pomocou takejto 3D prehliadky dokážem prípadným záujemcom ukázať nehnuteľnosť u mňa v kancelárii, prípadne si ju vedia pozrieť aj priamo z pohodlia ich domova. Takáto prezentácia podstatným spôsobom znižuje počet nevyhovujúcich záujemcov - na osobnú obhliadku sa väčšinou dostavia už iba vážnejší záujemcovia. Štandardom je videoprehliadka a v prípade zaujímavého exteriéru aj letecké zábery dronom. Ak si to nehnuteľnosť vyžaduje, vyhotovuje sa tiež vizualizácia možného budúceho stavu. Celú túto realizáciu mi zabezpečuje profesionálna firma.
Po vyhotovení prezentácií nasleduje samotná propagácia nehnuteľnosti - všetko je pripravené na ukázanie sa svetu a zacielenie na čo najväčšiu cieľovú skupinu klientov. Snažím sa pritom využívať tie najmodernejšie a najúčinnejšie marketingové nástroje. Počas celej kampane mám všetko pod kontrolou a podľa situácie dokážem upravovať stratégiu predaja.
Nasledujú zážitkové obhliadky, rozhovory so záujemcami, jednania o podmienkach predaja s vážnymi záujemcami, riešenie financovania klientov, podpisy zmlúv, zabezpečenie bezpečnej úhrady kúpnej ceny, odovzdanie nehnuteľnosti, zavkladovanie zmeny vlastníka na katastri a asistencia s prepisom energií na nového majiteľa. Celú dokumentáciu namieru pripravuje právnik - špecialista na realitné právo.
Celý proces od začiatku predaja až po úplné ukončenie zabezpečujem tak, aby klient nemal s ničím starosti, nemusel sa o nič starať a aby predaj prebehol bez akéhokoľvek rizika a stresu.
Mojím cieľom je poskytnúť klientom nezabudnuteľný zážitok - nadšený musí byť aj predávajúci, aj kupujúci :-)