Budú ceny bytov v najbližšom období klesať?
26. 05. 2020

Budú ceny bytov v najbližšom období klesať?

Celosvetová pandémia koronavírusu nás všetkých prakticky na niekoľko týždňov odstavila. Mnohí s napätím očakávali vývoj ceny bytov a nehnuteľností, no tie sa zastavili rovnako, ako aj celkový život. Spotrebiteľské správanie sa zmenilo, bol zaznamenaný výrazný pokles záujmu o kúpu nehnuteľností. S postupným uvoľňovaním opatrení sa však život vracia do normálu a takisto aj záujem o kúpu bytov.

 

Ceny bytov si držia svoju výšku

Dôvodov, prečo ceny bytov neklesli, je hneď niekoľko. Jedným z nich je aj vysoký dopyt a stále nedostatočná ponuka bývania na trhu. Dlhodobý problém nedostatočnej ponuky, ktorý spôsobuje neustále zvyšovanie cien bytov, bude, zdá sa, pretrvávať aj naďalej.

Kvôli pandémii koronavírusu sa výrazne spomalila výstavba nových rezidenčných projektov, čo bolo spôsobené práve obmedzeniami, súvisiacimi so zabránením šírenia nákazy. Kvôli obmedzeniam práce stavebných úradov, nedostatkom pracovníkov, komplikovaným možnostiam vytvárať pracovné zmeny či zatvoreným hraniciam, ktoré spôsobili omeškanie dovozu stavebného materiálu, sa tak môže predĺžiť doba odovzdania projektov či kolaudácie až o niekoľko týždňov či dokonca mesiacov. Projekty, ktoré sú aktuálne vo výstavbe, neočakávajú korekciu cien. Môže dôjsť maximálne k stabilizácii cien a poklesu ich rastu.

 

Dopyt po novom bývaní opäť rastie

Ďalším dôvodom, prečo ceny bytov klesať pravdepodobne nebudú, je opätovný nárast dopytu, ktorý sa v súčasnosti pohybuje už na úrovni približne 80 % až 90 % situácie spred začiatku vypuknutia pandémie. Od začiatku mája vzrástla návštevnosť realitných portálov o približne 60 % oproti výsledkom, ktoré dosahovala návštevnosť v marci. Rastúci dopyt tak môže znamenať rýchlejšie obnovenie realitného trhu, ako sa pôvodne očakávalo. S uvoľňovaním opatrení ľudia opäť začínajú kontaktovať realitné kancelárie, keďže sú umožnené aj obhliadky nehnuteľností.

Je možné, že po tejto kríze príde práve pre realitný trh zaujímavé obdobie. Ak narastie percento rozvodov, alebo naopak sa rodiny rozrastú, bude dôvod na predaj súčasného bývania a zároveň dôvod na kúpu nového bývania.

 

Banky sa chránia pred neplatičmi

V súčasnej situácii sa banky snažia vytvárať väčšie finančné rezervy a chrániť sa tak pred klientmi, pri ktorých hrozí vyššie riziko nesplácania hypotekárneho úveru. Sú to klienti, ktorí už úver majú, prípadne je ich príjem hraničný pre získanie hypotéky. S týmito opatreniami a so súčasným ekonomickým vývojom je predpoklad rastu úrokov. Práve preto je teraz vhodné využiť možnosť získania hypotéky s dlhšou dobou fixácie a uzatvorením zmluvy čo najrýchlejšie.

Ak budete potrebovať s čímkoľvek poradiť alebo sa napríklad len na niečo opýtať, neváhajte ma kontaktovať.

 

Ing. Miloš Klenovčan
Autor: Ing. Miloš Klenovčan

Ako realitný maklér sa špecializujem na oblasť Banskej Bystrice a (širšieho) okolia. V tomto meste som vyrastal a prežil celý život, takže poznám veľmi dobre nielen "svoje územie", ale aj ľudí a osobitosti realitného trhu v tejto lokalite.

Pri svojej práci sa snažím v prvom rade porozumieť klientovi a zistiť jeho potreby - to je základ pre správne nastavenie celého procesu predaja. Kľúčom k najlepšiemu možnému predaju je (nielen) v realitnom obchode marketing - a keďže marketing je to, čo som vyštudoval a čo ma baví robiť, dosť si ho užívam a je u mňa na poprednom mieste.

Už na začiatku pripravím porovnanie konkurenčných nehnuteľností, čo je spolu so znalosťou cenovej mapy základ pre správne nastavenie predajnej ceny.

Ďalším dôležitým bodom je kvalitná príprava a propagácia nehnuteľnosti. Pred nafotením je samozrejmosťou aspoň základný home-staging (úprava interiéru aj exteriéru). Väčšinu nehnuteľností dávam nafotiť profesionálnemu fotografovi, zároveň sa vypracuje 3D sken nehnuteľnosti pre vyhotovenie virtuálnej 3D prehliadky. Podľa potreby dám pripraviť aj videoprehliadku a v prípade, ak sa jedná o zaujímavý exteriér, aj letecké zábery dronom.

Po vyhotovení prezentácií nasleduje samotná propagácia nehnuteľnosti a zacielenie na čo najväčšiu cieľovú skupinu klientov. Snažím sa pritom využívať tie najmodernejšie a najúčinnejšie marketingové nástroje.

Celý proces od začiatku predaja až po úplné ukončenie zabezpečujem tak, aby klient nemal s ničím starosti, nemusel sa o nič starať a aby predaj prebehol bez akéhokoľvek rizika a stresu.

Mojím cieľom je spokojnosť na všetkých stranách - spokojný musí byť aj predávajúci, aj kupujúci. A vtedy som spokojný aj ja...

Stiahnite si zadarmo

AKO NAJLEPŠIE PREDAŤ SVOJU NEHNUTEĽNOSŤ v 7 krokoch

spracovaním osobných údajov